Nu am făcut nimic bine până acum?!

Nu am făcut nimic bine până acum?!

De data aceasta doresc să vă împărtășesc o revelație pe care am avut-o în urma unei discuții pe care am purtat-o cu o doamnă profesor.  Dumneaei s-a arătat surprinsă, mirată și încântată de informațiile pe care le-a aflat în cadrul unui curs despre psihologia elevului.

O cunosc de mulți ani, e vorba de o doamnă care are experiență în domeniul didactic de peste două decenii, o persoană care a parcurs zeci de cursuri de formare.

Și totuși, mai există informații noi de aflat!

Dacă ar fi să ne raportăm prin ochii unui profesor la “clasă”, în sens de colectiv de elevi, probabil că ne-am raporta ca la un întreg. Substantivul „clasă” are formă de singular, dar cu toate acestea, părțile componente – elevii – sunt exterm de variate, ca aspect, dar mai ales ca și trăiri, atitudine, comportament. Vă dați seama ce provocare este pentu un profesor să se adreseze „clasei”, când „clasa” conține elevi cu așteptări și atitudini diametral opuse?

Doamna profesor participa la un curs complex, iar una dintre teme privea temperamentele, analiza asemănărilor și diferențelor dintre elevi în funcție de acestea. Printre altele, doamna aflase cât de importantă este așezarea în bănci. Până atunci‚ ținuse cont numai de înălțimea copiilor și de relațiile lor cu ceilalți colegi. La respectivul curs aflase că elevii sunt precum florile – lalelele și crăițele sunt mai preferă soarele, în timp ce  hortensiile și begoniile trăiesc fericite la umbră. O parte dintre elevi au nevoie de mai multă lumină ca să strălucească, în timp ce alții se simt confortabil într-un colț liniștit. De asemenea, pentru o parte dintre copii e mai benefic să stea în fața clasei, în timp ce pentru alții este stresant să se afle în centrul atenției și preferă locurile din spate.

La prima impresie par a fi detalii nesemnificative, dar, aceste detalii fac diferența. Când elevul se simte bine, confortabil, este mai deschis către cunoaștere și mai dispus să respecte regulile grupului. Când nu are condiții prielnice, copilul nu își atinge potențialul, precum o floare plantată în condiții aride care, fie se ofilește, fie dezvoltă țepi, fie nu înflorește. Să nu uităm că Floarea comoară floarea de sau Gazania își deschide petalele și devine spectaculoasă numai dacă strălucește soarele.

Tot ce am spus mai sus este doar introducerea pentru propoziția care m-a frapat.

„Aflând toate acestea mă gândesc că nu am făcut nimic bine până acum!”

Mi-am dat seama că îngrijorarea și teama de greșeală sunt sentimentele care ne dau târcoale imediat ce aflăm că ceea ce am făcut într-un anume fel a fost contrazis de specialiști. Sună ca o invalidare a propriei persoane.

Cu toate acestea, consider că nu trebuie să ne judecăm aspru. Dacă am fost atenți la ceilalți, adcă ne-am străduit să venim în întâmpinarea nevoilor lor, nu se poate să fi greșit grav. Atâta vreme cât tot ce am făcut a fost cu bune intenții și ne-am arătat în permanență deschiși spre adaptare și schimbare!

Studii se efectuează în fiecare zi, ceva nou se descoperă sau se inventează de la o zi la alta. Da, e bine să ținem cont de noile informații, să ne dezvoltăm permanent.  Acțiunile noastre trebuie să fie conduse de ceea ce se știe și ce se cunoaște la un moment dat și de aceea este constructiv să lăsăm “noul” să pătrundă în viețile noastre.

Ce s-a făcut anterior nu poate fi schimbat, așadar, de ce să ne afundăm în regrete și mustrări de conștiință? Cu ce ne-ar ajuta?

Poate vă întrebați de ce v-am povestit toate accestea, ce concluzie am tras eu din această experiență?

Nu una, ci mai multe! Și enumăr câteva dintre ele, într-o ordine aleatoare, pentru că nu pot face un clasament.

Nu poți planta o floare în orice grădină, iar un copil își atinge potențialul doar în mediul potrivit.

E bine să fim atenți la detalii, ele fac de multe ori diferența dintre eșec și succes.

La orice vârstă și indiferent de experiența pe care am acumulat-o, putem afla informații noi chiar și în domeniile în care suntem experți.

Când învățăm ceva nou, să nu ne îngrijorăm pentru un eșec din trecut, ci să ne concentrăm pe modul în care putem să reacționăm mai bine în viitor.

Când facem ceva cu dragoste și dăruire, centrați pe nevoile celuilalt, nu se poate să dăm greș.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *