Recenzie „Aurul negru de la Balta Albă” de Petru Harabagiu

Anul 2024 mi-a adus multe cărți în dar și … pe măsură ce timpul mi-a permis, am început să le parcurg. De această dată am ocazia să vă prezint o carte care cu greu se poate încadra într-o anumită categorie literară, fiindcă reunește aspecte biografice, trăsături de monografie a satului și informații științifice în legătură cu efectele curative ale nămolului din lacul Balta Albă. Aceste laturi nu sunt bine delimitate, se împletesc și textul curge ca o poveste care îl are în centrul atenției pe autor.

În anul 2007 Petru Harabagiu a ajuns într-un punct a vieții în care a dorit să facă ceva semnificativ. După mai multe căutări, a ajuns să se implice activ în valorificarea nămolului terapeutic din lacul Balta Albă, prin relansarea pe piață a brandului de cosmetice Pell Amar, care se desființase după anii ‘90.

Cartea „Aurul negru de la Balta Albă” debutează cu descrierea copilăriei autorului, într-o manieră care amintește într-un fel de Nică din „Amintiri din copilărie” de Ion Creangă. Copilăria este redată realist și idilic în același timp. Autorul amintește despre jocurile în colbul drumului sau lângă lac, despre răcelile din copilărie și multe alte întâmplări.

Petru Harabagiu evocă momentul mutării de la bunicii materni din Ardeal la cei din Bărăgan. Unul dintre momentele care m-au emoționat a fost cel în care a relatat plânsetele care au urmat după mutare și fuga din patul cel nou, la ora de culcare. Și totuși, după ce a depășit momentul despărțirii a descoperit o nouă lume, în satul Bălți, alături de bunicii din partea tatălui. Cu acest sat a creat o legătură care l-a marcat pentru întreaga viață, așa cum aveam să aflu din paginile următoare.

Petru Harabagiu s-a documentat și a prezentat pe scurt istoria satului Bălți, de la primele atestări documentare până în zilele noastre, incluzând chiar și legenda acestuia. În carte există un capitol dedicat descrierii obiceiurilor și tradițiilor care au existat în Bărăgan în secolul trecut. Prezentarea nu este monotonă pentru că este presărată cu descrierea unor evenimente din copilăria autorului.

Într-un alt capitol am avut surpriza să întâlnesc extrase din discuțiile pe care Petru Harabagiu le-a purtat cu oamenii vârstnici din sat pentru a afla istoria locului.

Un capitol întreg este dedicat lacului Baltă Albă. De la legendă la modul de formare, evoluție, tranformare, exploatarea de către om, decăderea și refacerea acestuia. De asemenea, autorul a extras și ne-a pus la dispoziție date științifice despre compoziția chimică a nămolului precum și despre efectele curative ale acestuia.

În final, Petru Harabagiu ne prezintă modul în care a ajuns să se implice în relansarea brandului Pell Amar, oamenii cu care a colaborat și pașii pe care i-a parcurs până la punerea pe piața a noii game de produse care foloște nămol din lacul Balta Albă.

Cartea „Aurul negru de la Balta Albă” este o carte non-ficțiune, ancorată în realitatea Bărăganului, în care alternează poveștile de suflet ale autorului cu fragmente documentare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *