Recenzie „Arta succesului pentru copii” de Pavel Coruț

Recenzie „Arta succesului pentru copii” de Pavel Coruț

Arta succesului prin elemente de psihologie aplicată a fost un subiect abordat de către Pavel Coruț în mai multe cărți. Acest volum mi-a astras în mod deosebit atenția pentru că nu se limitează la enunțarea unor principii generale despre creșterea și educarea copiilor și prezintă exemple concrete într-un limbaj simplu, accesibil tuturor.

Din paginile acestei cărți am aflat detalii despre formarea obiceiurilor copiilor. Autorul ne încurajează să explicăm pruncilor informațile și regulile dovedite științific și să limităm la maxim personajele și informațiile fabuloase din povești și filme, pentru că ei nu trebuie să își consume energia psihică cu invenții fabuloase de tip bau-bau, zmei, balauri. Poveștile pentru copiii moderni trebuie să fie actuale, instructive, moralizatoare, cum ar fi cele despre natură, despre animalele folositoare și dăunătoare, despre expediții și explorări pe Terra sau pe alte planete. Inteligența este mai importantă decât capacitatea de memorare. Copiii trebuie să fie capabili să rezolve probleme de viață, să folosească informațiile, nu să le reproducă precum un reportofon. Ei trebuie învățați să gândească liber, neîngrădiți de nicio frică. Trebuie să îi susținem să fie sinceri, să îi ascultăm cu atenție, să îi corectăm cu răbdare când greșesc, fără să îi criticăm, fără să îi pedepsim.

Ni se prezintă avantajele lăsării copiilor în colectivitate, pentru că acolo își vor dezvolta camaraderia, curajul, obișnuința de a rezolva conflicte prin dialog spiritual și alte însușiri pozitive. Copiii închiși în casă cu dispozitivele electronice (televizor, internet) e posibil să devină introvertiți, timizi, fragili psihic și chiar antisociali.

Suntem îndemnați să cultivăm în copii încrederea că pot obține succese, pe căi oneste, într-un domeniu pentru care au înclinații și talent și să le prezentăm exemple în acest sens. Să le vorbim copiilor despre Constantin Brâncuși, copil de țăran din Hobița, care a început să-și exercite talentul de sculptor cu un briceag cu care cioplea figurine sau despre Aurel Vlaicu care stătea pe malul Mureșului și privea păsările visând să zboare ca ele.

Ascensiunea copiilor în piramida valorilor umane este condiționată de idealurile în viață pe care noi, părinții, avem datoria să le cultivăm în creierele lor.

Trebuie să le prezentăm copiilor gândirea cauzală, ei trebuie să afle de timpuriu că faptele lor pot fi cauzele unor efecte negative – situații în care îi așteaptă pedepse sau ale unor efecte pozitive – situații în care vor fi recompensați. Astfel vor învăța să gândească anticipativ și cu spirit de prevedere, evitând să săvârșească fapte cu consecințe nefaste. Pavel Coruț ne prezintă și câteva exemple – Nu îți plac notele mici la școală, învață mai mult data viitoare. Nu-ți place cum te poreclesc colegii, schimbă comportamentul care a generat porecla. Ești supărat că mama ți-a interzis un film, cere-i iertare și nu o mai supăra. Lista sfaturilor este lungă, ne recomandă să nu dăm bani copiilor fără să îi merite deoarece nu vor învăța nici valoarea lor, nici cât de greu se câștigă.

Copiii trebuie învățați să cugete profund înainte de a emite o judecată, să verifice atent judecățile recepționate de la alte persoane, din cărți, de pe internet, de la televizor sau din alte surse.

Primim recomandări și despre modul în care putem să le dezvoltăm copiilor o gândire pozitivă. Astfel, ne sugerează să îi învățăm pe copii să râdă mult deoarece aceasta le dezvoltă optimismul și entuziasmul, să se mulțumească cu statutul economic și social al familiei (Alții o duc mai greu, bucurați-vă de ceea ce aveți), să îi sugestionăm cu regula În viitor va fi mai bine! Mobilizați cu vise și speranțe, ei vor trece cu ușurință peste necazuri fără a se îmbolnăvi, își vor păstra capacitatea de a gândi și visa pozitiv.

Ar fi bine să îi învățăm pe juniori să reziste tentațiilor și să își călească voința, pentru că oamenii cu voința de fier obțin succese mai mari decât cei care sunt mai dotați intelectual, însă cu o voință mai slabă. Voința se manifestă atât prin inițierea și susținerea unor activități pentru atingerea scopului propus (adolescentul care dorea un scuter a muncit pentru un vecin ca să câștige banii necesari) cât și prin frânarea, diminuarea sau amânarea unor activități (copilul și-a înfrânat dorința de dulciuri și distracții până a strâns banii necesari pentru scuter).

În continuare ne prezintă trăsăturile “omului de conținut” și al “formalistului” pentru a-i deosebi și putea a pregăti copiii să devină caractere puternice.

Omul de conținut dă mai puțină importanță formei, nu acordă importanță diplomelor, rangurilor sau funcțiilor, fiind dominat de verbele a cunoaște, a gândi, a imagina și a face. El este original, realist, pragmatic și neconvențional, ieșit din tiparul societății și din această cauză poate face descoperiri și invenții. La polul opus, formalistul este un actor, un tip găunos care nu contribuie cu nimic la progresul societății, pălăvrăgește despre idealuri înalte, dar el reproduce doar ce au spus alții, nu e capabil de o lucrare originală.

Autorul ne recomandă să ne sugestionăm copiii pozitiv pentru că subconștientul e cea mai veche, mai puternică și mai activă parte a psihicului nostru. Sugestia constă într-o idee prezentată verbal, în scris sau în imagini, care trece de filtrul conștiinței și pătrunde în subconștient producând efecte asupra întregului organism. De exemplu, unui copil îi putem dezvolta o voință puternică dacă îi repetăm –  Dragul meu X ești sănătos și posezi o voință extraordinară cu care atingi orice scop pe care ți-l propui.

Dacă vom reuși să implantăm în sufletele lor, prin admirație, modele de eroi creatori, aceste modele îi vor ajuta să ajungă la rândul lor mari creatori și se vor bucura de toate plăcerile vieții, fără grija zilei de mâine. În marea competiție a vieții reușesc, de regulă, oamenii care posedă caractere curate și puternice, de conținut, întrucât ei fac lumea să meargă și viața să evolueze.

La o primă privire pare că omenirea a descoperit și a inventat tot ce se poate inventa, dar nu e așa, în misteriosul viitor zac alte descoperiri, soluții de supraviețuire a urmașilor noștri.

Nu mi-am propus să aplic ad-literam tot ce spune Pavel Coruț în această carte (conține foarte multe recomandări), dar cu siguranță aspectele prezentate de el m-au ajutat în relația cu copilul, în sistematizarea ideilor și valorilor pe care doresc să i le transmit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *