Din recunoștință pentru cadrele didactice (16 octombrie 2020)

Am decis să scriu acest mesaj în semn de recunoștință pentru toate cadrele didactice din țară, care au reușit să se descurce cu provocarea lansată de sistemul de predare on-line.
Mulțumesc în mod special corpului profesoral din școala copilului meu, pentru că ei au inspirat aceste rânduri.
În perioada de incertitudini și transformări prin care trece învățământul românesc, aud mereu despre problemele cu care se confruntă elevii, profesorii și școlile în general (nu există tablete sau calculatoare, netul funcționează cu intermitențe sau nu există rețea, profesorii nu știu să folosească platformele on-line, etc.), iar veștile bune se lasă așteptate.
Mulți dintre profesori, în primăvară, au încercat să ia legătura cu copiii doar prin documente scrise transmise prin whatsapp. În cazul nostru, doar câțiva au reușit să țină orele pe zoom la momentul respectiv (diriginta și profesorii care predau o limbă străină, iar după Paște li s-a alăturat și profesoara care preda limba română).
Recunosc că mi-am făcut griji peste vară, m-am temut de ceea ce ar fi presupus școala on-line. Credeam că nu se va face mare lucru, că se va alege praful de tot ce a învățat copilul meu vreodată. Începusem să regret că nu l-am transferat din clasa a-V-a la o școală de top din centrul capitalei.
Speriați de cele ce vedeam la tv, la începutul anului școlar, noi, părinții, ne-am oferit să achiziționăm cele necesare pentru a facilita activitatea de predare. Ni s-a spus să așteptăm să vedem cum funcționează dotările școlii, iar în final nu am plătit nimic.
Lucrând câteva zile de la domiciliu, am avut ocazia să audiez câteva cursuri organizate de la distanță. Nu, nu am stat lângă copil, nu mi-am propus să supreveghez pe cineva, ci pur și simplu am auzit sonorul din camera alăturată.
Cu bucurie am constatat că majoritatea cadrelor didactice au învățat să folosească aplicațiile pentru orele online. Acolo unde nu s-a reușit folosirea zoom, se transmit materiale tipărite sau audio, fără ca elevii de acasă să se poată conecta în direct la curs. Precizez că acestea sunt cazuri izolate, iar materialele trimise sunt bine structurate, iar materia a fost recapitulată cu ocazia cursurilor ținute la școală.
Evident, au fost și încă mai sunt unele probleme, la logare, cu menținerea conexiunii la net pe parcursul întregii ore, etc. Din a doua săptămână de școală problemele principale (sunet bruiat, vizibilitate la tablă, conexiune) s-au diminuat semnificativ.
Dacă la început se pierdea timp cu aspecte administrative, iar pentru a finaliza lecția unii profesori începeau să turuie de nu mai apucau copiii să ia notițe, în scurt timp s-au adaptat și acum discuțiile au loc într-un ritm normal. Nu e totul perfect, ocazional mai apar probleme, dar ele sunt aduse la cunoștința doamnei diriginte, care face tot posibilul să le remedieze.
Până în prezent ne-am confruntat atât cu scenariul roșu cât și cu cel galben, și cred că sistemul hibrid este mult mai solicitant decât predarea exlusiv on-line.
Profesorii au reușit să poziționeze destul de bine dispozitivele astfel încât ceea ce se scria la tablă să poată fi descifrat de acasă, să se facă auziți, să țină evidența elevilor aflați în clasă dar și fața calculatoarelor și, mai mult decât atât, să interactioneze cu toți în timpul orelor. Da, am fost uimită să văd că se solicită răspunsuri și acestora. Copiii ridică mâna când știu răspunsul, profesorul îi vede pe ecran și le dă cuvântul. Evident, uneori sunt numiți copii care nu au solicitat acest lucru. Astfel se vine în spijinul celor mai timizi sau sunt depistați cei care deși s-au logat – nu mai sunt atenți la oră.
O altă provocare o reprezintă durata orei și numărul mare de copii în clasă: deși profesorii se străduiesc să dea ocazia fiecărui elev să răspundă, acest lucru e imposibil de realizat (chiar dacă ar fi fost toți la școlă). Deși nu le e ușor, profesorii încearcă să țină cont de toate aspectele.
Fiecare profesor are un stil unic de predare și interacțiune cu copiii. Fie că folosește fișe interactive, imagini, planșe, fie că prezintă înformații în stilul clasic sau descoperă subiectul lecției prin întrebări adresate copiilor, toți sunt de lăudat, nu pot să indic care metodă e mai eficientă. Poate tocmai diversitatea modurilor de predare îi ajută pe copii în studiul fiecărei discipline.
Văzând unele ca acestea, mi-a reîncolțit speranța. În școala unde învață copilul meu profesorii au reușit să o scoată la capăt. Știu că au mai reușit și alții, dar despre ei nu se vorbește.
Deși e mult mai obositor să stai atâtea ore în fața calculatorului, am constatat că se asigură continuitatea procesului de învățare.
Felicitari domnilor profesori!
Lecțiile sunt la înălțime, acum așteptăm cheful de lecții din partea elevilor….